mandag 7. mars 2011

En god gjerning

Hei

I går oppdaget jeg noe helt forferdelig som jeg skal fortelle om:

Mamma, Elise og meg gikk ned til en strand i nærheten av oss. Der er det en betong brygge, som det går an og sitte på. Når vi kom ned dit var det fjære så vi kunne gå langt ut mot havet, og det var ikke så dypt på bryggen, så jeg gikk opp dit. Der er det fin utsikt mot havet. Det er var et tynt isflak på vannet det var veldig fint å sitte der.

Jeg så ut mot kanten på bryggen, og da så jeg noe helt forferdelig! Det lå en handlevogn i vannet!! Jeg ble helt forskrekket, men jeg bestemte meg for å la den være. Mamma og Elise hadde lyst hjem igjen for de var så kalde. Jeg gikk bort til dem, men på vei bort tenkte jeg: "Hvem er det jeg lurer? alvorlig talt jeg har jo til og med en egen blogg om forurensing, også gidder jeg ikke å gjøre noe med miljøet når det er snakk om og gjøre det fysisk!!" Men nå hadde jeg bestemt meg, jeg skulle få den vognen opp av havet.

Jeg sa til mamma at jeg ville være her, så kunne de gå uten meg. Det var vanskelig å overtale mamma, for hun liker ikke at jeg er ved havet uten tilsyn. Heldigvis så klarte jeg det, men jeg kunne bare være der i tjue minutter for jeg måtte spise middag. Det var litt dumt for da måtte jeg få den vognen opp så kjapt som mulig.

Planen min var at jeg skulle bruke et tau som jeg hadde funnet på stranden, så binde det til en ambolt som var festet til bryggen. I den andre enden av tauet måtte jeg knyte en pinne, som skulle igjennom et bestemt hull i vognen. Når pinnen var igjennom hullet, tok jeg en større stokk som jeg skulle bruke til å fiske opp tauet igjen. Når jeg hadde tatt tauet kunne jeg dra i det sånn at vognen kom opp på bryggen.

Det tok utrolig lang tid ca 3. timer å få opp vognen, så måtte jeg trille den på et hjul opp til glass kontaineren på skolen vår, som var et stykke unna. men det var totalt vert det. Nå vet jeg at jeg har gjort en god gjerning =)

Her er noen bilder av handlevognen:
 





  

12 kommentarer:

  1. Du er jammen flink, tar ansvar og er kreativ. Jeg er virkelig stolt av å ha et barnebarn som deg jenta mi! Det er ved å gjøre det selv at man får andre med på å tenke/gjøre det som er riktig for miljøet. Kjempebra. STOR klem fra Farmor

    SvarSlett
  2. tusen takk jeg er virkelig heldig som har en så snill farmor=)

    mvh Helene

    SvarSlett
  3. Kjempebra jobbet Helene. Dette skulle ha vært filmet og sendt på TV.
    Stolt av deg.
    Klem morfar.

    SvarSlett
  4. jeg synest det var bra at jeg ikke ble filmet for jeg tror jeg så veldig rar ut, at jeg bare hadde et mål i øyene. og det var og få opp den irriterende vognen!!

    glad i deg =) mvh Helene

    SvarSlett
  5. Bra jobba Helene!!!

    Trenger flere som deg her i verden!
    Gleder meg til sommer, og tur til Spania!

    Hils alle fra meg!
    Klem Peder

    SvarSlett
  6. Jeg bøyer meg i støvet for min egen datter!

    Dette var imponerende, Helene! Der gjorde du verden litt bedre :)

    Pappis

    SvarSlett
  7. =) Gleder meg til SPANIA!!

    Du vet ikke hvor imponerende jeg er du pappa... neida bare tulla =)

    mvh Helene

    SvarSlett
  8. Hei <3
    Du var kjempe flink ! :D
    Savner deg veldig, vi må møtest snart

    Helsing din bestevenn Synne <33

    SvarSlett
  9. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  10. Hei lenge siden jeg har snakket med deg og <3. Så fint at du har vert innpå bloggen min =) Hvordan fant du den?

    mvh Helene

    SvarSlett
  11. Du er jo en ordentlig miljøforkjemper, Helene. Jeg er kjempestolt av deg; du er tøff som turde å gå ned til det iskalde vannet og smart som brukte tau for å få slept vogna på land.

    Det må absolutt ha vært verdt det, for fysj-av-meg for en ekkel og rusten vogn...en skikkelig forurensningsbombe. VELDIG BRA JOBBA, frk Miljødetektiv! Love U, kjøss fra tante:)

    SvarSlett
  12. Fant den på Stian sin facebook :P

    MVH: Synne <3

    SvarSlett